Grills träns




Jag har väll inte direkt någon speciell stil på min utrustning till Grill. När jag köpte han ville jag att han bara skulle ha röda prylar osv. Men nu är jag mer inne på brunt, svart och lite ''klassisk'' stil, rätt enkel och framför allt att det ska vara behaglig (vilket egnetligen är det ända viktiga) utrustning.

Grills träns. Grill har flera träns, bland annat detta nedanför. svart nackstycke och ett v-format pannband med tre stenar på. Det har jag använt mest. Jag tycker det är rätt snyggt och passar honom och våran stil. Nosgrimma har jag ingen och har aldrig haft då jag anser att det inte behövs. Nosgrimman är till för att hålla bettet på plats, men jag tycker bettet hålls på plats utan nosgrimma. Dom flesta har det för att stänga igen munen på hästen som gapar (och det finns anledningar till de!) , men det är att felanvända nosgrimman. Vissa har det bara för att det är snyggt. Man har ju olika samk, men så länge det inte trycker och hästen eller orsakar obehag för hästen så tycker jag det är okej att ha. Men jag själv rider alltid utan om jag får välja.



Jag tycker man ska ha så lite utrustning som det bara går! Pannband har jag bara för att det är snyggt då det inte har någon effekt och Grill inte har något emot pannband. Käkremmen väljer jag gärna att rida utan då jag verken tycker det är snyggt eller effektivt. Många tror att käkremmen håller tränset på plats, vilket är fel. Tränset sitter lika bra utan. Käkremmen ska inte vara så hårt åtdragen att man inte kan ta av tränset utan att knäppa upp den. Utan det ligger en annan historia bakom den, varför millitärer och liknande ville ha käkrem. Det som den användes för då har vi ingen nytta till idag. Dock tror jag inte att den stör hästen spciellt mycket och jag har inget emot folk som använder det, jag skulle lika gärna kunna ha käkrem på, men jag vill ju har så lite remmar som möjligt.

Tyglarna passar inte till tränset jag vet. Men jag köper nya när jag får pengar över (om det ens är möjligt som hästägare). Bettet rider jag som sagt med ibland, men nu rider jag mestadels bettlöst (hackamore) därför att Grill föredrar det.


Samma träns här ovan.

Sedan har jag flera träns, bland annant detta. Det är jätte gammalt och det hade Grill på ridskolan, dock har jag tagit bort nosgrimman och pannbandet då jag inte tyckte dom behövdes. Käkremmen gick inte att ta bort så den har jag struntat i. Själv tycker jag tränset är skit fult faktiskt, men jag brukar rida med det när jag rider på hacket, eftersom hacket passar bäst med detta träns. Som sagt, ifall jag hade haft en massa pengar över hade jag gärna bytt ut det och haft hacket på något snyggare nackstycke.



Sedan har jag ett western nackstycke, har haft hacket på det, men det går inte så bra ihop för då måste jag korta nackstycket så mkt osv. Så nu jag Grills gammla tvådelade bett på det istället (Jag har tre bett, hack, tvådelat gummi och vanligt tvådelat)



Sedan rider jag i grimma ibland, köpte en islands-nosgrimma för att ha den som en grimma att rida i (så blir det bettlöst) /isa


Det får vara allt för denna gången!








2012-05-25 @ 09:00:00 Permalink Grill Kommentarer (0) Trackbacks ()



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback